Co přinesl Hranatý stůl o parkování

15.06.2023

Hranatý stůl na téma parkování v Uherském Hradišti, který jsme v minulých dnech uspořádali v čele s naším zastupitelem a advokátem Mojmírem Náplavou, potvrdil jeden holý fakt. Parkování v našem městě je stále velký problém a současné kroky vedení města bohužel nenasvědčují tomu, že jej radnice chce reálně řešit. Proč si to my, Hradišťáci, myslíme?

Dopravní značky

Radnice vyslyšela kritiku občanů velkých sídlišť, kteří dlouhodobě (především na sociálních sítích) upozorňovali na to, že mezi paneláky parkují velké firemní dodávky. Ty zabírají parkovací plochy místním občanům. Rozhodla se proto po celém městě instalovat více jak padesát dopravních značek, které zakazují vjezd dodávkám, karavanům i autobusům, vyjma zásobování. Jenže s touto vaničkou se obrazně řečeno vylilo i dítě. Tyto značky totiž diskriminují také všechny majitele rodinných domků a soukromých pozemků, kteří by mohli svou firemní dodávku či karavan parkovat na svém vlastním pozemku, v garáži či na zahradě. Značka totiž nezakazuje parkovat, ale vjíždět. A to například hned u kruhového objezdu u Kauflandu.

Hlavním problém? Kapacita

Hradišťáci nejsou motorističtí lobbisté a rádi budou podporovat rozumný rozvoj všech forem hromadné a individuální dopravy. Na druhou stranu si však musíme přestat nalhávat, že parkování na sídlištích i v centru města vyřešíme jinak než zásadním navýšením parkovacích kapacit. Bez postavení parkovacích domů to prostě nepůjde. Ano, bude se jednat o desítky až stovky milionů korun, to ale v kontextu rozpočtu města není nic neřešitelného. Obdobné peníze má radnice alokovány např. na modernizaci historického centra města, revitalizaci Moravního nábřeží, opravy bývalé Komerční banky a její využití na kanceláře pro úředníky nebo opravu Staré radnice. Na stavbu parkovacích domů je možné získat také podstatnou část vynaložených investic z dotací. O prioritách radnice jsme psali zde.

Rezidentní parkování

Velmi správnou cestou je rezidentní parkování. Jeho zavádění však nemůže myslet nikdo vážně, dokud nedojde k zásadnímu posílení parkovacích kapacit. Zpřísnit pravidla, zkomplikovat lidem parkování, zároveň mít klapky na očích i uších a nemít odpověď na dotaz: "A kde tedy mohu zaparkovat?", to je nezodpovědné farizejství. Správnou cestou je zavádění rezidentního parkování. Za Hradišťáky navíc podporujeme to, aby vedlejším efektem zavedení rezidentního parkování byla registrace trvalého bydliště co největšího počtu lidí, kteří se rozhodli žít v našem městě. Vždyť všichni víme, že jsou to možná až tisíce lidí, kteří vlastní, případně si v Hradišti pronajímají byt, nicméně k přepisu trvalého bydliště nemají dosud žádnou motivaci. A přitom každý další občan přinese radnici desetitisíce navíc do městského rozpočtu. To vše tedy chtějí Hradišťáci změnit a již od roku 2018 prosazuji zavedení "karty občana".

Smart city

Chceme, aby Hradiště bylo skutečně chytrým městem, které bude využívat chytrá řešení. A to nejen v rámci parkování, kde se jejich implementace přímo nabízí. Vždyť stačí zvednout oči a podívat se do jiných měst nejen v ČR, ale také do zahraničí na to, jak zde díky moderním technologiím umí systematicky řídit parkování nejen na sídlištích, ale také v centrech měst. Aplikace, snadné placení, online mapa s volnými parkovacími místy, jednoduchá kontrola, propojení s trvalým bydlištěm apod. Jsme v kontaktu s řadou firem i s experty v této oblasti a již na podzim tohoto roku chceme představit konkrétní podněty a možnosti, využitelné pro Uherské Hradiště.

I s odstupem času se jen utvrzujeme v přesvědčení, že náš program, se kterým jsme jako Hradišťáci šli do komunálních voleb v roce 2022, je stále platný a dnes možná o to více aktuální.